Preventivní program na školní rok 2023/2024
Střední škola, Kralovice, nám. Osvobození 32
Zpracovala: Mgr. Margit Chudáčková, metodička prevence rizikového chování
Garant: Mgr. Milan Oravec, ředitel školy
Obsah:
1 Východiska tvorby PP Střední školy Kralovice
1.1 Cíl programu
1.2 Garant programu a jeho spolupracovníci
1.3 Popis výchozí situace
1.3.1 Charakteristika školy a její specifika
2 Informační zdroje
2.1 Vnitřní informační zdroje
2.2 Vnější informační zdroje
3 Analýza současné situace
4 Cíle PP
4.1 Krátkodobé cíle
4.2 Dlouhodobé cíle
5 Metody práce
5.1 Aktivity pro žáky
5.2 Aktivity pedagogů
5.3 Spolupráce s rodiči
6 Plán evaluace
7 Přílohy
Tento program zahrnuje zároveň Plán prevence, Preventivní program a
Strategii předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového
chování.
1. Východiska tvorby PP Střední školy
Kralovice
Preventivní program školy je zpracován
na základě Metodického pokynu k primární prevenci rizikového chování u
dětí a mládeže (MŠMT ČR č. j.: 21291/2010-28), který do prevence rizikového
chování zařazuje předcházení zejména následujícím rizikovým jevům: agrese,
záškoláctví, šikana, kyberšikana, násilí, intolerance, antisemitismus,
extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, vandalismus, závislostní chování,
užívání všech návykových látek, netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové
chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt
a sexuální rizikové chování.
1.1 Hlavní cíl programu
Základním principem strategie prevence
rizikového chování je na SŠ Kralovice výchova žáků ke zdravému životnímu stylu
s cílem zabránit výskytu rizikového chování v daných oblastech,
jejich sociální a osobnostní rozvoj i rozvoj jejich komunikačních dovedností.
Předcházení rizikovému chování na škole slouží začlenění PP do osnov a učebních
plánů školního vzdělávacího programu školy, zapracováním do školního řádu a
vnitřního řádu a řešením aktuálních problémů souvisejících s výskytem
rizikového chování ve škole. PP je založen na podpoře vlastní aktivity žáků,
pestrosti forem preventivní práce, zapojení celého pedagogického sboru školy a
spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy. Velmi důležitou oblastí je podpora
smysluplného využívání volného času.
1.2 Garant
programu a jeho spolupracovníci
Za koordinaci preventivních aktivit
zodpovídá školní metodik prevence rizikového chování Mgr. Margit Chudáčková
(dále jen ŠMP)
ŠMP spolupracuje s ostatními
pedagogickými pracovníky školy, s odborníky a institucemi zabývajícími se
problematikou rizikového chování žáků
ŠMP seznamuje ředitele školy
s aktualizovaným programem
ředitel
školy je garantem PP.
1.3 Popis výchozí situace (vnitřní a vnější
zdroje)
1.3.1 Charakteristika školy a její specifika
Typ
školy: střední
škola na malém městě, sídlící ve dvou propojených budovách přímo v centru
města na frekventovaném náměstí, v jedné budově je škola s moderně
vybavenými učebnami, ve druhé budově je domov mládeže, jehož kapacita je 85
žáků, v prostoru školy je dále venkovní hřiště, které slouží převážně
k volnočasovým aktivitám, škola má dlouholetou tradici, je v provozu
od roku 1962, škola má velkou spádovou oblast (Plzeň – sever), žáci dojíždějí i
z jiných spádových oblastí, problematická je dopravní obslužnost
Počet žáků školy: 238
Počet tříd: 10
Počet
oborů: 3
(tříleté obory s výučním listem – Mechanik opravář motorových vozidel,
Opravář zemědělských strojů, čtyřletý obor s maturitou – Sociální činnost)
Riziková
místa: rizikovým
místem ve škole je prostor šaten a prostory WC v budově SŠ, rizikovým
místem vnějšího okolí školy je zejména bezprostřední okolí školy, prostor před
budovou domova mládeže, autobusové zastávky a průchod z náměstí do
sídliště
2.
Informační zdroje
2.1 Vnitřní informační zdroje
Odborná
a metodická literatura:
Učitelské noviny
Prevence –
odborný časopis
Drogy – poznej
svého nepřítele
Řekni drogám ne
Sám sebou
Griffinová,
Musson, Allenová, Kissingerová: Cesta ke
svobodě
Gábal I.: Etnické menšiny ve střední Evropě
Strejčková A. a
kol: Veřejné zdravotnictví a výchova ke
zdraví
Moravské zemské
muzeum: Romové – tradice a současnost
Zákon
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), v platném znění
Trestní
zákoník č. 40/2009 Sb., v platném znění
Zákon o
soudnictví ve věcech mládeže, č. 218/2003 Sb., v platném znění
Zákon
o sociálně právní ochraně dětí, č. 359/1999 Sb., v platném znění
Audiovizuální
zdroje: viz příloha č. 9
Webové
stránky školy: www.sskralovice.cz
e
- mailová adresa ŠMP: margit.chudackova@sskralovice.cz
2.2 Vnější informační zdroje
Webové stránky: viz příloha č. 10
Kontakty na organizace:
1) PPP
Plzeň,
Částkova78, Plzeň 326 00
Vedoucí
pracoviště Plzeň – sever, tel: 377 468 172, e mail: pppps@quick.cz
2) Policie
ČR,
obvodní oddělení Manětínská 396, 331 41 Kralovice, tel: 373 396 466, fax: 373
396 301, e-mail: psoopkralo@mvcr.cz, vedoucí oddělení: komisař npor. Mgr. Petr Kabát, tel: 974
327 730
3) P-
centrum,
středisko pro primární prevenci, Plachého 6, Plzeň 301 00, tel.
377 220 325, 731 183 394, e mail: prevence@cppt.cz
4) K
– centrum,
kontaktní centrum, Havířská 11, Plzeň 301 00, tel./fax: 377 421 374, e
mail: kcentrum@cppt.cz,
internetové poradenství:dotazy@cppt.cz
5) Občanská
poradna Plzeň,
o.s. Koterovská41, 326 00 Plzeň, tel.
377 456 468, 377 456 467, 777 964 563, email: poradna@opplzen.cz
6) MUDr.
Ctirad Kozderka,
Průběžná 821, 331 41 Kralovice, tel. 373
396 306
7) OSPOD,
Městský úřad Kralovice, Manětínská
493, tel. 373 300 207
8) Linka důvěry a psychologické pomoci
Plzeň, nonstop provoz, tel. 377 462 312, 605
965 822, e mail:ld.plzen@atlas.cz
9) Linka
bezpečí, tel.
116 111
10) Linka Bílého kruhu bezpečí: Husova 11, Plzeň, tel:
257 317 110 NONSTOP, www.bkb.cz
11) Centrum SOS Archa: 377 223 221, archa.plzen@diakoniecce.cz
12) Poradenské centrum Ledovec, Ledce1, 330 14 Ledce, mobil 776 100 101,Facebook Ledovec, o. s., e-mail: pc@ledovec.cz
13) Člověk v tísni o.p.s., regionální pobočka Plzeň,
Mikulášské nám. 17, 326 00 Plzeň, tel. 377240 090
14) Krajský koordinátor primární prevence – Bc. Hana Dadučová, DiS, KÚ Plzeňského
kraje, email: hana.daducova@plzensky-kraj.cz, tel. 377 195 321
15) Oblastní metodik prevence – PPP Plzeň – sever
3.
Analýza současné situace
Analýza
problematiky rizikového chování žáků ve škole je důležitá pro zjištění
aktuálního stavu, stanovení příčin rizikového chování a vytýčení cílů prevence.
V předchozím
roce jsme se setkali na naší škole především s těmito typy rizikového
chování: vysoká absence, nadměrné užívání mobilních telefonů, poškozování osob
prostřednictvím sociálních sítí.
Ke
stanovení cílů programu byla provedena evaluace preventivních aktivit loňského
školního roku.
Z evaluace
rizikového chování z předchozího roku vyplývá, že bychom měli vyžadovat
striktní dodržování školního řádu a pravidel slušného a bezpečného chování,
sledovat absenci žáků a při vyšším počtu zameškaných hodin včas přikročit
k řešení této situace. Je třeba snížit jejich počet, dbát důsledně na
kontrolu absence a v případě dlouhodobé či opakované absence žádat potvrzení od
lékaře.
Pedagogové a zejména třídní učitelé by měli
působit na klima ve třídě a snažit se důsledně dodržovat pravidla používání
mobilních telefonů během vyučování dle školního řádu.
4. Cíle MPP
4.1 Krátkodobé cíle
Pro žáky
·
na začátek studia je u všech oborů
zařazen adaptační kurz. Jeho absolvování by mělo umožnit žákům lépe se poznat,
spolupracovat a fungovat jako tým, ve kterém má každý svou důležitou roli.
Tento kurz by měl zároveň vytvořit pozitivní vazby nejen ve třídě, ale i mezi
žáky a třídním učitelem.
·
v průběhu celého školního roku
budeme důsledně sledovat absenci všech žáků a pravidelně žákům připomínat
nutnost řádné docházky do školy k úspěšnému ukončení studia
·
v průběhu školního roku se budeme
snažit snížit počet zameškaných hodin u žáků všech oborů
·
zorganizujeme dle možností a potřeby přednášky
na témata z oblasti NNL, kouření, rizikového sexuálního chování, první
pomoci, bezpečnosti v dopravě, domácího násilí, kyberšikany atd.
·
v průběhu září a října vytvoříme
nabídku volnočasových aktivit pro ubytované žáky, především je důležité
nabídnout sportovní a zájmové aktivity, kterými vyplní smysluplně volný čas
·
v průběhu školního roku provedeme
monitoring rizikového chování
·
v průběhu roku budeme důsledně
dbát na dodržování školního řádu a zásad slušného chování
·
účast v projektu Nenech to být
Pro
rodiče
·
budeme se snažit zlepšit spolupráci s
rodiči a motivaci rodičů k většímu zájmu o prospěch a absenci jejich dětí,
budeme je motivovat k účasti na třídních schůzkách i dnech otevřených
dveří školy
Pro
učitele
·
během školního roku budou pedagogickým
pracovníkům nabídnuty tematické semináře s aktuálními tématy
4.2 Dlouhodobé cíle
·
vytvořit funkční preventivní program
školy tím, že se do jeho tvorby a realizace zapojí všichni pedagogičtí
pracovníci školy
·
získat podporu a pochopení všech
pedagogických pracovníků školy v otázce nutnosti prevence a její realizace,
podporovat průběžné vzdělávání pedagogů v oblasti prevence rizikového
chování
·
zlepšovat komunikační a asertivní
dovednosti žáků, zlepšovat jejich sebeovládání a nenásilné zvládání konfliktů
formou interaktivních metod přímo ve výuce
·
zvyšovat sociální kompetence žáků,
vést je k zodpovědnosti za svoje chování
·
neustálým zlepšováním školního
prostředí a podpory pozitivního klimatu ve škole zajistit žákům příjemné a
podnětné prostředí, aby do školy chodili „rádi“
·
zapojit jiné organizace do
preventivního programu školy, využívat nabízené programy nestátních organizací,
financovat další vzdělávání pedagogů
·
usilovat nadále o dobré vztahy mezi
školou a rodinou, podporovat rodiče ve spolupráci se školou
·
podporovat volnočasové aktivity a
zájmové kroužky pro lepší využívání volného času žáků
·
pravidelně navštěvovat a vyhledávat
tematická divadelní a filmová představení, přednášky a besedy s odborníky,
nabízet četbu knih a časopisů s danou tematikou tak, abychom zvyšovali
informovanost žáků v problematických oblastech
·
nabídnout rodičům didaktické materiály
a poradenskou činnost v pravidelných konzultačních hodinách
·
seznámit všechny pracovníky školy
s programem proti šikanování
·
snížit počet rizikového chování u žáků
školy (záškoláctví, kouření, agrese, nadřazenosti atd.)
·
vytvořit dlouhodobou funkční strategii
školy v oblasti primární prevence
·
vytvořit právní vědomí, mravní a
morální hodnoty, společenské normy
·
udržet příznivé sociální klima – pocit
důvěry, atmosféru pohody a klidu
·
podporovat výchovu ke zdravému
životnímu stylu a osvojení pozitivního sociálního chování
5. Metody
práce
Preventivní program je koncipován jako dlouhodobý a
komplexní.
5.1 Aktivity pro žáky
Celoročně
Výukové
bloky – zaměřené na nespecifickou prevenci, která se zabývá
posilováním zdravého způsobu života, vlastního sebehodnocení, posílením vztahů
s vrstevníky a rodinou, otevřenost a komunikaci (realizace ŠMP, učitelé ON
a odborných předmětů, PPP), nástěnka – zaměřená na aktuální téma.
Celoročně
Sportovní soutěže
Účast na celoročních sportovních soutěžích
v rámci vyučování i ve volném čase podporuje zájem žáků o smysluplné
využívání volného času a podporuje zdravý životní styl.
Celoročně
Dobrovolnictví DORA
Celoroční aktivita našich žáků oboru Sociální činnost,
která pozitivně působí na morální hodnoty a postoje a rozvíjí zájem o pomoc
handicapovaným, smysluplně vyplňuje jejich volný čas.
Celoročně
Charitativní sbírky Světluška a Srdíčkový den
Celoroční aktivita žáků ubytovaných na domově mládeže,
která podporuje zájem o celospolečenské problémy a dobrovolnou aktivitou se
zapojit do pomoci potřebným. Aktivita je pořádaná ve volném čase žáků.
Specifická všeobecná primární prevence
přednášky a interaktivní
besedy (v rámci školy, spolupráce s PPP, s dalšími organizacemi)
· volnočasové aktivity –
sportovní, kulturní (úsek mimo vyučování)
· sportovní akce – jednorázové
· poradenská činnost –
školní poradenské pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, školní
speciální pedagog, kariérový poradce)
. kulturní akce – zájezdy do
zahraničí, na výstavy, návštěvy kina, exkurze
Přehled akcí PP Specifická
prevence (dle dostupnosti a epidemiologické situace)
Adaptační kurz 1. ročníků
Jednorázová aktivita s návazností
na další práci má především seznamovací charakter žáků mezi sebou i s třídními
učiteli, TU má možnost monitorovat potencionální problémové žáky či problémové
situace. Součástí je také blok aktivit a dizkuze k předcházení předčasného
odchodu ze školy a základy efektivního učení. Kurz organizuje ŠMP ve spolupráci
s TU, předpokládaný počet žáků v programu – 84. Výstupem je seznámení žáků a počátek dobré spolupráce.
Den dopravní
výchovy
První
pomoc
Návštěva
psychiatrického oddělení FN Plzeň – Den duševního zdraví
Přednáška
o dobrovolnictví – DSP – Bc. Libor Formánek, DiS. + organizace DORA Plzeň
Bílý kruh bezpečí
Přednáška na téma „kyberšikana“
(co to je?, právní
důsledky, sankce, příklady z praxe ...)
Dále dle aktuálnosti a časových možností
Přednášky
k tématům poruchy příjmu potravy, zdravý životní styl, kouření, první
pomoc, láska a vztahy, zubní hygiena – péče o chrup, alkoholismus, bezpečnost v dopravě
– dle aktuálnosti a časových možností
Naučná
stezka Plasy – pohyb jako součást zdravého
životního stylu, v rámci Zdravotní tělesné výchovy a Biologie a ekologie
Školní výlety, lyžařský a vodácký kurz
Aktivity jednotlivých tříd, které podporují spolupráci
a sounáležitost jednotlivých skupin, během neformální aktivity TU monitoruje
složení skupiny a kooperaci, problémové žáky či aktivity.
Specifická
selektivní či indikovaná prevence není
v současné době plánovaná, ale v případě, že se objeví problém ve
skupině (třídě), případně u jednotlivce, bude zahájena práce ve spolupráci
s dalšími odborníky na prevenci právě u těchto specifických případů.
Využití
terapeutické sady Emoce
Využití
deskové hry – Cesta labyrintem města (prevence poučně a zábavně)
Přehled
témat souvisejících s PP realizovaných v rámci jednotlivých předmětů
Třída
|
předmět
|
Téma
|
všechny třídy
|
Tělesná výchova
|
sport jako zdravý životní styl, fair play jednání
|
všechny třídy
|
Informatika
|
bezpečný pohyb v online prostředí, online hrozby
|
1.S
|
Psychologie
|
komunikace, malé sociální skupiny a vztahy v nich, agrese,
šikana, multikulturní soužití, psychosociální síť - kontakty
|
1.S
|
Občanská nauka
|
sociálně-patologické jevy, multikulturní společnost, sociální skupiny
|
1.A
|
Občanská nauka
|
malé sociální skupiny a vztahy v nich, šikana, člověk
v lidském společenství, náboženství a fundamentalismus, média
|
1.O
|
Občanská nauka
|
malé sociální skupiny a vztahy v nich, šikana, člověk
v lidském společenství, náboženství a fundamentalismus, média
|
2.S
|
Občanská nauka
|
politická ideologie, lidská práva, radikalismus,
extremismus
|
2.S
|
Psychologie
|
základy psychologie učení, poruchy + techniky
|
2.S
|
Péče o zdraví
|
Odpovědnost za vlastní zdraví, únava a deprese, poškozování zdraví
v období dospívání a dospělosti, alkohol, drogy, nelátkové závislosti,
syndrom vyhoření, duševní hygiena, poruchy příjmu potravy
|
2.S
|
Německý jazyk
|
Závislosti
|
2.S
|
Ruský jazyk
|
Moje rodina, třída - vztahy, stravování
|
2.A
|
Občanská nauka
|
právní minimum, hrozby demokracie – radikalismus, extremismus
|
2.O
|
Občanská nauka
|
právní minimum, hrozby demokracie – radikalismus, extremismus
|
3.S
|
Zdravotní nauka
|
syndrom vyhoření, duševní hygiena
|
3.S
|
Právo
|
základní pojmy teorie práva, ochrana práv dětí a mladistvých, vztahy
mezi rodiči a dětmi, rodičovská zodpovědnost, náhradní rodinná péče, SPOD,
vyživovací povinnost, odpovědnost za školu, pracovní podmínky žen a
mladistvých
|
3.S
|
Psychologie
|
mravní postoje, etika, charakter
|
3.S
|
Seminář anglického jazyka
|
zdraví a nemoc, komunikace a média, multikulturalismus
|
3.S
|
Občanská nauka
|
etika a náboženství, tolerance
|
3.S
|
Sociální služby
|
krizová pomoc, kontaktní centra, terapeutické komunity, sociální
rehabilitace, pomoc lidem se závislostí, terénní programy
|
3.A
|
Německý jazyk
|
správné stravovací návyky
|
3.S
|
Ruský jazyk
|
zdraví a péče o zdraví, životní styl
|
3.O
|
Německý jazyk
|
správné
stravovací návyky
|
4.S
|
Sociální služby
|
sociálně
právní ochrana dětí a mládeže, péče o rodinu, náhradní rodinná péče
|
4.S
|
Psychologie
|
duševní hygiena, problematické chování v adolescenci a pubescenci
|
4.S
|
Zdravotní tělesná výchova
|
odpovědnost
za vlastní zdraví, zdravý životní styl, deprese, závislosti
|
4.S
|
Právo
|
trestní
odpovědnost, trestné činy, tresty, správní právo – správní řízení, přestupky
|
4.S
|
Seminář německého jazyka
|
sport,
zdraví, mládež a její problémy
|
4.S
|
Občanská nauka
|
mediální
výchova
|
5.2 Aktivity pedagogů
Vzdělávací semináře
pedagogů (v rámci školy, KCVJŠ, NIDV, CPPT, ZČU aj.)
-
vzdělávání ŠMP – absolvování seminářů
dle nabídky odborných pracovišť a PPP Plzeň
-
vzdělávání VP – semináře
dle nabídky
-
pro všechny pedagogy – dle
aktuálních potřeb
porady pedagogů – ŠMP
informuje ostatní pedagogy o novinkách v resortu P
aktuality v rámci PP jsou
vyvěšovány na nástěnku ve sborovně, rozesílány e-mailem
5.3 Spolupráce s rodiči
Rodiče mohou kontaktovat pedagogické
pracovníky pomocí e-mailu, telefonu nebo si mohou domluvit osobní schůzku.
Na začátku roku jsou rodiče
informováni o konzultačních hodinách třídních učitelů, ŠMP,VP, KP a ŠSP
Na začátku studia jsou rodiče
informováni o realizaci preventivních aktivit na škole a podepisují generální
informovaný souhlas s preventivní činností.
Jednou za pololetí jsou realizovány
třídní schůzky.
Na třídních schůzkách jsou rodiče
informováni o postupech v rámci prevence rizikového chování, aktuálně o
kouření nezletilých žáků.
Na třídních schůzkách jsou zjišťovány
potřeby rodičů
Známky ze všech předmětů jsou
zveřejňovány pomocí elektronického systému Bakaláři, průběžná aktualizace je
samozřejmostí.
Členem Školské rady SŠ Kralovice je
také zástupce z řad rodičů (podílí se aktivně na školních aktivitách).
V případě problému (výchovného,
studijního, zdravotního, sociálního atd.) s žákem jsou rodiče školou
kontaktováni, informováni o problému. Společně (žák, rodiče, škola) problém
řeší.
Rodiče mají PP k dispozici na webových
stránkách školy.
6. Plán evaluace
Zda bylo dosaženo cílů preventivního
programu, budeme zjišťovat pozorováním po celou dobu běhu preventivních aktivit
ve školním roce. V průběhu celého
roku budou probíhat jednotlivé preventivní aktivity, po jejichž skončení
získáme zhodnocením zpětnou vazbu od žáků i pedagogů.
V červnu zhodnotíme a sečteme
počet zameškaných hodin a vyhodnotíme, zda došlo k poklesu absence u žáků všech
oborů.
Preventivní program může být
doplňován dle potřeby na základě získání dalších poznatků.
7. Přílohy
- Školní program proti šikanování, kyberšikaně
- Útok aktivního střelce
- Postup školy při omlouvání absence a vzniku záškoláctví
- Strategie předcházení školní neúspěšnosti
- Klíč pro komunikaci s osobou s autismem
- Vyhodnocení ohroženosti měkkého cíle
- Přehled nabídky volnočasových aktivit v Kralovicích
- Slovníček odborných pojmů
- Seznam audiovizuálních zdrojů
- Internetové zdroje
- Krizové plány školy – strategie postupu řešení v případě zjištění rizikového chování (17)
Škola a
neštěstí: Jsme připraveni! – metodika pro školy a školská zařízení